Från årsskiftet måste alla byggföretag ha ett elektroniskt system som håller koll på alla anställda. Den nya regeln har satt ordentlig fart på företag som utvecklar appar.

Byggbranschen kanske inte är känd för att ligga i framkant när det gäller användning av mobilappar men den lagändring som kommer vid årsskiftet har i alla fall satt fart på utvecklingen.

Om bara ett par veckor måste nämligen företag som bedriver byggverksamhet ha en elektronisk personalliggare som för bok över vilka som är verksamma på arbetsplatsen och håller koll på när deras arbetspass börjar och slutar. Syftet med lagändringen är att motverka svartarbete och bidra till sundare konkurrens i byggbranschen.

Bland de företag som gärna vill vara med i leken finns japanska Fujitsu som nu i dagarna lanserar en molnbaserad personalliggare, utvecklad av företagets svenska personal.

Magnus Händel, affärsutvecklingsansvarig vid Fujitsu i Linköping, säger att man märkt av ett stort intresse för system som går att köra i mobiltelefoner. Fujitsus digitala personalliggare använder sig av qr-koder och bygger på företagets projektverktyg C7.

– Systemet innebär att man kan skapa korrekta data på ett kostnadseffektivt sätt. Exempelvis behöver man inte veta i förväg vilken person från en underleverantör som kommer att besöka arbetsplatsen, det räcker med att hen checkar in via sin smartphone, säger Magnus Händel.

Fujitsus personalliggare går att köra gratis fram till den första april 2016 och kommer senare att erbjudas enligt olika abonnemangsmodeller. Här talas det om priser kring 50 kronor per dag och arbetsplats eller 500 kronor per månad.

– Tjänsten känner av om det är under tio dagar blir det dagdebitering eller om det är över tio dagar så blir det månadsdebitering. Sedan spelar det heller ingen roll om det är 100 eller 1000 personer på plats, det är alltid gratis för alla användare, både egen personal och underleverantörer och andra som bara kortvarigt befinner sig på plats, säger Magnus Händel.

Bland de många övriga aktörer på den här marknaden märks exempelvis Infobric i Jönköping som uppger att man sedan flera år tillbaka haft en central roll på tusentals byggarbetsplatser, stora som små. Infobrics system för att hålla koll på personalen via mobiler heter Ease CheckIn, en app som registrerar närvaro och är kopplad till webbtjänsten Infobric Ease.

Sedan finns en rad nya uppstickare på marknaden, däribland företaget Karpet med produkten Nuba som lanserades 2012 och främst har hittat sina kunder inom frisör- och restaurangbranschen. Nuba har funktioner för både elektronisk personalliggare och tidrapportering och skiljer sig lite från mängden genom ett system med mobil positionering som innebär att medlemmarna i arbetsteamet måste vara på rätt plats när de checkar in och ut.