Salesforce har lanserat tjänsten Einstein där man byggt in avancerade AI-funktioner i det molnbaserade affärssystemet. Här utlovas exempelvis mer personliga och förutsägande kundupplevelser samt möjligheter att bygga AI-appar som blir smartare för varje kontakttillfälle.

Salesforce anser att de flesta företag saknar teknisk kompetens och infrastruktur för att utveckla egna tjänster kring artificiell intelligens. Det krävs nämligen stora utvecklingsresurser för att utvinna värdefull data och lära sig hantera prediktiva modeller. Inte minst krävs det specialkunskap inom datavetenskap för att få till stånd komplexa integrationer som levererar rätt resultat till användarna på ett sätt som är anpassat till deras verksamhet.

SalesforceEinstein

Det är här Salesforce Einstein kommer in i bilden genom att dra nytta av all data i Salesforce – kunddata; aktivitetsdata från chattar, e-post, kalender och e-handel; sociala inlägg som tweets och bilder samt kommunikation från uppkopplade prylar. Allt detta används för att träna på förutsägande modeller. Eftersom Salesforce har miljontals användare som skriver in information varje dag tror sig företaget vara unikt positionerat att leverera de bästa modellerna för branscher som försäljning, service, marknadsföring, handel, med flera.

GaletGeni

Marc Benioff, vd för Salesforce, lovar i ett uttalande att man ska kunna leverera världens smartaste system för kundhantering.

– Einstein blir varje kunds vetenskapsman, vilket gör det enkelt för alla att dra nytta av förstklassig AI-funktionalitet anpassad till deras verksamhet.

Bland de moduler som nu lanseras märks Commerce Cloud Einstein med funktionerna Product Recommendations, för att anpassa produktrekommendationer till konsumenter; Predictive Sort, som anpassar sorterings- och sökresultat baserat på personens sannolikhet att engagera sig och Commerce Insights som hjälper återförsäljare att förstå korrelationen mellan produktköp och att driva smartare varuexponering och butiksplanering.

Prissättningen för de nya Einstein-funktionerna kommer att variera där vissa ska ingå i befintliga licenser medan exempelvis maskininlärningsverktyget PredictionIO bygger på öppen källkod och är tillgängligt utan kostnad från Apache Software Foundation.