Linköpingbaserade Donya Labs är något av en doldis för de flesta men företagets huvudprodukt Simplygon är välkänt i spelbranschen. Nu meddelar Microsoft att man förvärvar bolaget och ska använda Simplygons 3d-teknik för att vidareutveckla professionella system för AR-headsetet Hololens.

Simplygon

Hololens lanserades för ett år sedan i konkurrens med exempelvis Facebooks Oculus Rift, Sony PlayStation VR och HTC Vive. Nästa steg i Microsofts utveckling av Hololens är att utveckla bättre 3d-funktioner och animationer kring det som branschen kallar augmented reality, alltså förstärkt verklighet. Det är här Simplygons 3d-teknik kommer in i bilden. Det svenska företag har länge samarbetat med spelföretag som Blizzard, Nintendo, Bethseda och Microsoft Xbox kring utvecklingen av tunga 3d-spel men under senare tid även siktat in sig på fordonsbranschen.

Microsofts talesperson Kudo Tsunoda säger i ett uttalande att gruppen som utvecklar Simplygon ska överföras till utvecklingsavdelningen för Hololens.

– Förvärvet är en viktig pusselbit i Microsofts vision och strategi för att tillgängliggöra 3d för alla.

Den satsning som Microsoft gör kring Hololens AR kräver mycket datakraft och här ser Microsoft stora fördelar med Simplygons 3d-teknik som optimerar resurserna kring tredimensionell bildhantering. Det sker genom en teknik där man automatisk komprimerar 3d-modeller vilket innebär att spel och appar inte slukar lika mycket processorkraft.

Fokus framöver för Simplygon kommer alltså att bli Universal Windows Platform där bolaget ska utveckla appar både för Xbox, Surface och Hololens. Förutom spel lovar Microsoft att satsa på en rad professionella system där man exempelvis använder förstärkt verklighet genom att förse uppkopplade prylar med qr-koder och kopplingar till analytiska verktyg.

Ett exempel som Ekonomit tidigare skrivit om är att maskintillverkare som använder Hololens med Windows Holographic för att ge en djupare bild av olika styrsystem, pumpar, bränslefilter och liknande.