Det har gått ett par månader sedan Microsoft lanserade molntjänsten Dynamics 365, den nya paketeringen som förenar företagets kundvårdsprodukter med ekonomifunktioner, beslutsstöd och administration. Ännu så länge är det bara en handfull företag som hunnit gå över till den nya versionen men inte helt förvånande uppger Microsoft att intresset är stort.

Helena%20Fuchs
Helena Fuchs, affärsområdeschef för Dynamics. Foto: Joel Åsblom.

 

– Intresset för Dynamics 365 har varit jättestort och det är flera företag som antingen redan gjort en investering eller är i en testpilot. Möjligheten att kunna förbättra sina processer från produktion till sälj och service har verkligen väckt stort intresse, säger Helena Fuchs, Microsofts nya affärsområdeschef för Dynamics.

Sandvik%20Coromant

Bland de större företag som redan kommit till skott nämner hon Sandvik Coromant som hörde till de första svenska företagen som gick över till Dynamics 365, vilket skedde redan strax efter lanseringen.

Nu meddelar även NCC Industry Nordics att man ersätter det egenutvecklade affärssystemet Focus med Dynamics 365 Enterprise.

– Det är vår tillverkande verksamhet som nu ska börja använda delar av Dynamics 365 för produktion och tillverkningslogik, säger företagets digitaliseringschef Anders Torell.

I detta projekt samarbetar man med konsultföretaget iStone Dynamics som förra året inledde en större satsning på processindustrin. Bland iStones övriga Dynamics 365-kunder märks Nord-Lock och SDC (Skogsnäringens Datacentral).

Även Implema har stora förhoppningar på affärer kring Dynamics 365 men Martin Kåver, Implemas affärsområdeschef för Dynamicsprodukter, säger att inga av företagets kunder hunnit satsa på den nya plattformen ännu.

– Vi har oerhört mycket att göra i vår leverans på nya och befintliga kunder och tyvärr kör de flesta äldre releaser. Detta har inneburit att vi inte hunnit ta in några nya projekt på Dynamics 365 även om vi är sugna. Vi har helt enkelt inte tillräcklig bandbredd just nu, säger Martin Kåver.

Han tror att de flesta av kunderna först kommer till skott närmare slutet på året.

– Generellt ser vi dock att Dynamics 365 är en gamechanger och när vi träffar kund är det den lösning vi rekommenderar.

När Microsoft började flagga för den nya kombiprodukten gick den under namnet Madeira och sedan dess har Microsoft förklarat att Dynamics 365 är en utveckling av de nuvarande CRM- och ERP- lösningarna till en mer kundanpassad molntjänst, med ett brett utbud av nya specialbyggda appar.