Det nederländska konsultföretaget Bearingpoint har granskat hur bra de största svenska bolagen är på att utnyttja digitalisering. Allra bäst är Qliro Group och Telia Company medan Ericsson ligger närmare botten.

I studien "Digitala ledare i Sverige" har Bearingpoint granskat 176 nordiska företag varav 80 svenska utifrån kriterier som digital marknadsföring, produktupplevelser, e-handel, kundservice, mobiltjänster och hantering av sociala medier.

Det nordiska företag som hamnar överst på listan är finska Sonera och även på andra plats handlar det om ett finskt företag, nämligen telekomföretaget DNA som har över 3 miljoner kunder.

Nelly

Först på tredje plats återfinns ett svenskt företag: Qliro Group ((tidigare Cdon Group) som förutom Cdon även äger modebutikerna Nelly, NLYman och Members och givetvis betalningstjänsten Qliro.

Även på plats fyra och fem återfinns svenska företag; Telia Company och Clas Ohlson medan Ikea hamnar på en hedrande tiondeplacering.

Bolagen har betygsatts på en skala från 4 till 10 där både Telia, Qliro och Clas Ohlson lyckats skrapa ihop åtta poäng. Bland de svenska företag som gjort en uppryckning sedan förra årets lista presenterades märks Ica som gått från 6,75 poäng till 7 poäng samt Netonnet som hoppat från 7 till 7,5 poäng. Även SEB har gjort en uppryckning från 6,75 till 7,25 poäng och ligger nu på plats 15 bland de svenska företagen.

Lindorff

Längst ner på listan återfinns inkassobolaget Lindorff som bara lyckats skrapa ihop fem poäng medan företag som Intrum Justitia, Autoliv, Hemköp, Scan och Alfa Laval bara är aningen bättre. Med sina 5,75 poäng får även Ericsson och Lantmännen stå vid skampålen medan Tetra Pak, ABB och SKF klarar sig något bättre eftersom de alla fått ihop 6,25 poäng.

Men Behrang Masoumi, manager på BearingPoint och ansvarig för studien, ser bara få tecken på förbättringar hos de svenska företagen.

– De svenska bolagen har inte lyckats förbättra sin digitala mognadsgrad i någon större utsträckning jämfört med förra året. Även om det finns ljusglimtar, som till exempel att flera bolag har släppt nya e-handelsplattformar och förbättrat sina mobila tjänster, borde resultatet vara en väckarklocka eftersom bolagen riskerar att hamna efter.

B%E4sta%20f%F6retagen