Sex år efter den internationella lanseringen introducerade SAP i höstas en variant av sitt affärssystem kallad Business ByDesign på den svenska marknaden. Det handlar om en version som lägger sig mellan lilla SAP Business One och flaggskeppet S4/Hana.

SAP uppger att minst 4 000 kunder i 100 länder har satsat på Business ByDesign men i Sverige går det trögare.

– Jag känner inte till något svenskt företag som kör ByDesign, säger Per Högberg som är talesman för SAP:s svenska användarföreningen Sapsa.

– Utan att veta detaljerna, så är det ett viktigt komplement, inte minst för lokala dotterbolag i ett land där man inte vill rulla ut sitt stora system, men samtidigt vill hålla det inom SAP-området.

Bland de SAP-partners som har erfarenhet av Business ByDesign märks Itelligence, ett företag inom NTT Data Group med svenska kontor i Malmö och Solna.

Oskar%20Sk%E4rvad

Företagets säljchef Oskar Skärvad berättar att Itelligence började marknadsföra SAP ByDesign i Sverige under hösten 2016.

– Det är ett av våra största satsningsområden just nu och vi har många kunder internationellt som kör ByDesign samt några internationella kunder som kör det i Sverige. Dock har vi ännu ingen renodlad svensk kund, men intresset är stort.

Oskar Skärvad säger att man valt att fokusera på målgrupper som snabbt växande företag samt större företag som redan kör SAP men förvärvar nya bolag och vill integrera dessa i sitt SAP-landskap.

SAP%20Business%20ByDesign

Hos analysföretaget HerbertNathan & Co gör man tummen upp för Business ByDesign. Företagets analytiker Jonas Andersson skriver på sin blogg att han är imponerad över produktens bredd och djup. ”Trots att det är ett helt nyutvecklat affärssystem innehåller det stöd till väldigt många processer och med ett funktionsdjup som överraskar.”

Den primära målgruppen sägs vara kunder med cirka 250-1500 anställda och minst 15 samtidiga användare.

”Prissättningen är konkurrensmässig och ligger i intervallet 79-133 euro per användare och månad vilket är ett normalt spann för molnbaserade lösningar för den aktuella målgruppen”, skriver Jonas Andersson.

Hans bedömning är att ByDesign till skillnad mot många andra molnlösningar är flexibelt och möjligt att kundanpassa trots att det är en publik molnlösning. ”Partners har frihet att paketera produkten med ett unikt och anpassat paket med appar riktade mot enskilda branscher och användare. Därmed går det att skräddarsy produkten efter kundens behov.”

HerbertNathans analytiker anser att produkten är konkurrenskraftig rent funktionsmässigt eftersom den vilar på SAP:s Hana-plattform med alla de styrkor som följer med beslutstöd och prestanda. ”Med en rimlig prissättning och en kraftigt reducerad implementeringskostnad (en normal installation går på ca 2-3 månader) kommer systemet att hitta sin plats och sätta press på flera av de befintliga aktörerna på den nordiska marknaden.”