(Ekonomit/Silicon Valley)

Tableau, Qlik och Microsoft må vara dominerande på marknaden för beslutsstöd men får man tro Gartners senaste Magic Quadrant för BI-branschen har det dykt upp en del intressanta utmanare.

Bland dessa märks ThoughtSpot som Ekonomit har träffat på huvudkontoret i Palo Alto, Kalifornien.

Scott%20Holden%20ThoughtSpot
ThoughtSpots marknadschef Scott Holden. Foto: Joel Åsblom.

 

– Vi befinner oss i den tredje generationen av beslutsstöd medan konkurrenter som Tableau och Microsoft är kvar i den andra, säger ThoughtSpots kaxiga marknadschef Scott Holden.

Han hänvisar gärna till analysföretaget på Gartners magiska kvadrant där man för första gången tagit med uppstickaren ThoughtSpot i den kategori som Gartner definierar som moderna BI-verktyg.

Gartner%20BI

– Det är ganska bra jobbat av ett företag som bara haft produkter ute ett par år medan Tableau hållit på sedan början av millenniet. En viktig skillnad mellan våra produkter är att vi kört allt på minnesdatabaser från början och det är först nu som Tableau fått tillgång till detta genom att de förra året förvärvade företaget Hyper som har denna teknik.

Scott Holden vill även lyfta fram att den sökteknik som man använder är unik eftersom satsar hårt på det man kallar relationssökningar samt inbyggt stöd för artificiell intelligens.

– Om man jämför med Microsofts PowerBI blir vår sökmodell mycket bredare och effektivare vilket innebär att vi bättre löser den stora utmaningen att få data som inhämtas att matcha de behov man har. Dessutom är det nästan lika enkelt som att göra sökningar på Google.

ThoughtSpot har bara 150 anställda vilket kan jämföras med Tableau som har en personalstyrka på 3300 personer. Under det gångna året har företaget ingått en rad samarbetsavtal med ett antal partners samt fått in investeringskapital på 100 miljoner dollar.

Den viktigaste partnern är Hewlett Packard Enterprise som nu ska börja tillhandahålla ThoughtSpot Relational Search till sina kunder samtidigt som HP även använder produkten internt.

Bland övriga större kunder märks Amway, Scotiabank, Sterling National Bank, Celebrity Cruises, CMC Markets och Miami Children's Hospital.

– Vårt mål är att ha 20 miljoner användare fram till år 2020, säger den självsäkre Scott Holden.