Det är svårt att tänka sig ett mer naturskönt område att jobba i än Castle Donington, sex mil norr om Birmingham. Här bakom slottet har Norton Motorcycles etablerat både huvudkontor och mc-fabrik som spottar ut ett par tusen exklusiva hojar per år.

Castle%20Donington
Nortons huvudkontor Castle Donington. Foto: Joel Åsblom.

De har hållit på med traditionell mc-tillverkning sen 1898 man har nu beslutat att höja takten samt modernisera produktionen. Som ett led i detta har man börjat använda moderna cad-verktyg vilket innebär betydande uppskruvning av tiden det tar att utveckla nya modeller.

Simon%20Skinner
Simon Skinner, Nortons teknikchef. Foto: Joel Åsblom.

– Sen vi gick över till cad-verktygen från PTC tar det bara en tredjedel av tiden att få fram nya produkter vilket innebär att vi sparar hundratatals utvecklingstimmar, säger Simon Skinner, Nortons teknikchef.

Likt många andra tillverkningsföretag har Norton tidigare använt lermodeller i utvecklingsarbetet men har alltså nu gått över till PTC:s designplattform Creo som precis kommit i version 4.0.

Nortonfabrik

Bland nyheterna här märks stöd för augmented reality, alltså förstärkt verklighet och under PTC:s lanseringsevent på Nortons fabrik ger företagets produktchef Jim Barrett-Smith exempel på hur det kan användas.

– Man kan förse maskiner med sensorer som vi kallar digital twin, en digital tvilling som gör att man får full kontroll över fysiska enheter och kan se hur dessa används i praktiken.

RobJameson
Rob Jameson ger en rundtur på Nortons MC-fabrik. Foto: Joel Åsblom.

I den modernisering som Norton Motorcycles nu genomför hoppas bolaget att kunna ta upp kampen med andra brittiska tillverkare där Simon Skinner ofta nämner Triumph. Han betonar att Norton även i framtiden ska vara ett exklusivt märke vilket inte minst märks på produktionsanläggningen som bara har 130 anställda jämför med Triumphs 1 600.

NortonEnergette1902
Nortons äldsta bevarade modell är Energette från 1902.

– Om ett par år hoppas vi kunna komma upp i en årlig produktionstakt på 4 000 men då får man komma ihåg att vi även fortsättningsvis gör hela tillverkningen för hand där kunder till och med får med sig ett brev med namnet på den som monterat hans mc, säger Simon Skinner.

%D6hlinsFramgaffel
Motorcyklarnas framgaffel tillverkas av svenska Öhlins. 

Exklusiviteten märks även på priset där man får betala 28 000 pund (325 000 kronor) för nya V4 RR medan den dyraste modellen är V4 SS som kostar 44 000 pund.

JoelMC
Norton har försett en av sina modeller med ett par kulsprutor eftersom den använts vid filminspelningar.