Med central placering på Sveavägen i Stockholm har affärssystemleverantören SAP med hjälp av HPE byggt något som man kallar ett upplevelsecenter eller Customer Experience Center.

CustomerExperienceCenter

Här är tanken att SAP:s kunder ska få se exempel på hur tekniker som 3d-skrivare, virtual reality, maskininlärning, röststyrning av applikationer och sakernas internet kan få praktisk användning.

I ett uttalande säger centrets chef Anders Heimer att man ser ett stort behov av att kunna pedagogiskt förklara hur man kan omsätta innovation till verklighet och hjälpa kunderna att ta sig till nästa fas i sin digitalisering.

AndersHeimerSAP
Anders Heimer, chef för SAP:s upplevelsecenter.

– Med vårt nya upplevelsecenter blir vi mer konkreta och visar i verkliga miljöer vad som är möjligt och hur lösningarna hänger samman.

Customer%20Experience%20Center

Bland de tekniker som visas upp på Sveavägen 44 märks tillverkningsprocesser med kopplingar till artificiell intelligens, system för e-hälsa, smarta städer, underhållning och ledningsstöd med hjälp av SAP:s Digital Boardroom. Det ”digitala styrelserummet” är en teknik som SAP inledningsvis har använt internt men nu ska marknadsföra bredare för sina kunder. Förhoppningen är att tekniken ska ge beslutsfattare bättre möjligheter att fatta affärsbeslut som baseras på verklig data där man använder Business Objects Cloud som beslutstödsplattform.

– Vårt gemensamma mål är att hjälpa företag att snabbt komma till skott och bygga helt nya typer av applikationer och tjänster, säger Anders Heimer.