När Microsoft förra året köpte LinkedIn för närmare 250 miljarder kronor höjdes många undrande ögonbryn. Frågan man ställde sig var hur Microsoft skulle använda all den data som genereras från närmare en halv miljard användare.

Med LinkedIn i Azure-båten fick Microsoft tillgång till enorma mängder data kring enskilda personers kompetens, karriärer, korrespondens och kalendrar. Det innebär att LinkedIn-användare snabbt kan förses med nyheter och hänvisningar till lämpliga kontaktpersoner som har kopplingar till Dynamics och liknande.

Dynamics-365

Nu har Microsofts molnchef Scott Guthrie presenterat ett konkret användningsområde för LinkedIn kopplat till molntjänsten Dynamics 365 for Sales. Det handlar alltså om den version av affärssystemet Dynamics som är skräddarsydd för försäljningspersonal där Microsoft framhåller funktioner som förutseende analys, digital intelligens och automatiserad leads-bedömning.

Med kopplingen till LinkedIn lovar Microsoft ännu fler möjligheter att förfina säljerbjudanden och liknande.

– Säljpersonal får nu möjlighet att vaska fram information från 500 miljoner yrkesverksamma personer vilket innebär att Dynamics 365 blir ett mycket effektivt verktyg när det gäller möjligheten att knyta affärskontakter, skriver Scott Guthrie på sin blogg.

Integrationen mellan LinkedIn och Dynamics innebär att säljare kan hämta information från både e-post och orderhistorik för att förbättra systemens kundvårdsfunktioner. Därtill öppnas möjligheten att kommunicera med de potentiella kunderna via de inbyggda meddelandefunktionerna som finns i LinkedIn.

Eftersom de flesta användare av LinkedIn gärna lägger upp information om jobbyten och liknande blir det även enklare för säljare att kunna uppgradera sina kontaktlistor samt skicka ut erbjudanden som skräddarsys för nya arbetsgivare.

Nu ska det även bli möjligt för användare av Dynamics 365 for Sales att förse sina kundregister med foton och jobbhistorik som hämtas in direkt från LinkedIn.

Nästa steg i Microsofts satsning på LinkedIn kommer 1 juli i form av produkten Microsoft Relationship Sales Solution där man kombinerar Dynamics 365 for Sales med LinkedIns Sales Navigator Team Edition. Priset för den nya produkten är satt till cirka 1 300 kronor per månad och användare.

Under sommaren kommer även en variant kallad Dynamics 365 for Talent som riktar sig till företagens personalavdelningar. Här är tanken att man ska kunna kombinera information från både LinkedIn, Office 365 och Dynamics 365 för att få en bättre bild av personer som ska kallas till anställningsintervjuer.