Det har gått 20 år sedan Netsuite blev först i världen med att lansera ett molnbaserat affärssystem. Trots att denna kategori affärssystem är den mest efterfrågade har det dock gått trögt för Netsuite att få fäste i Sverige. Men nu har bolaget etablerat sig i Sverige och fått med sig en rad nordiska konsultbolag i en större nysatsning.

När Oracle förra sommaren gick ut med att man ville förvärva Netsuite fick man tummen upp från hela kåren av analytiker. Med Netsuite i båten öppnas nämligen helt nya möjligheter för Oracle att få ordning på sitt utbud av molnbaserade affärssystem, inte minst till lite mindre kunder, ett segment där Oracle inte haft särskild stor närvaro.

I en intervju med Ekonomit berättar Netsuites europeiska marknadschef David Turner att hans bolag numera ingår som en affärsenhet inom Oracle och att personalen delar kontorsutrymme med Oracle i Solna.

– Det vi gör nu är att bygga upp ett fullt team med kompetenser inom sälj, marknad och partnerhantering. Därtill satsar vi hårt på att lokalisera produkterna för att kunna konkurrera med lokala aktörer, något som vi kommer att se mycket av i kommande versioner av Netsuite.

Jonas Andersson, chef för analysföretaget HerbertNathan & Co, skriver på sin blogg att Netsuite idag är det största publika och molnbaserade affärssystemet som gjort entré i Sverige. Han bedömer att Netsuites funktionalitet motsvara de större traditionella affärssystem. Nästan i nivå med Jeeves, AX och IFS. För att få framgång krävs dock en lokal närvaro och under 2017 har Netsuite både öppnat ett eget kontor i Sverige och breddat partnerledet.

Bland dessa partners märks Acando vars målsättning är att bli den ledande Netsuitepartnern i Sverige. Jimmy Löfström titulerar sig Practice Lead Netsuite och säger till Ekonomit att man nu gör en stor satsning på Netsuite.

– Vi är säkra på att Netsuite kommer att växa väldigt mycket i Norden de kommande åren så nu investerar vi i utbildning och rekrytering och vårt mål är att ha tio certifierade Netsuitekonsulter i slutet av året.

– Netsuite är en bra matchning för våra nuvarande och framtida kunder och under hösten kommer vi att bjuda in till intressanta seminarier kring våra satsningar på området, säger Jimmy Löfström.

Bland övriga företag som lägger in en högre växel kring Netsuite märks finska Staria som redan 2013 utsågs till officiell Netsuite-partner. I början på året öppnade bolaget ett svenskt kontor där Robin Kurtén ansvarar för försäljningen.

Han berättar att Staria redan har 30 egna certifierade Netsuitekonsulter.

– Med tanke på vår starka position i Norden har vi utvecklat våra egna SuiteApps för lokaliseringar i Sverige, Norge och Finland vilket gör det lättare för nordiska företag att använda Netsuite som en lösning. Vårt fokus ligger speciellt på internationella tillväxtbolag. För tillfället har vi ett tiotal kunder i Sverige medan merparten av våra kunder är finska företag men vi har även kunder i Norge.